Pagina's

vrijdag 12 november 2010

The outside temperature is 32° C


Woensdag, 10 november, rond 16u lokale tijd:

“ Ladies and gentleman, this is your captain speaking. We have just landed at Lubumbahsi, Luano International Airport. The local time is 4 .15 pm. The outside temperature is 32° C, slightly clouded. On behalf of the crew of Ethiopian Flight ET 0875, we wish you a pleasant stay in Lubumbashi.”

Lubumbashi, hoofdstad van de provincie Katanga
Na een vermoeiende reis van een dikke 20 uur klinken deze woorden me als muziek in de oren. Na 4 jaar dromen en een dik half jaar concreet plannen sta ik eindelijk op mijn geliefde Afrikaanse bodem. Niet voor de eerste keer, maar deze keer wel voor een langere periode van ongeveer een jaar (om te beginnen :-) Het 4-tal verblijven van enkele weken in Lubumbashi de afgelopen 2 jaar hebben me de goesting gegeven om deze intrigerende stad, provincie, land en vooral de mensen die er rond lopen wat beter te leren kennen, om me te verdiepen in de Congolese cultuur en om aan de hand van de verschillende projecten waaraan ik zal meewerken wat 'terreinervaring' op te doen.

Deze blog zou me hierbij moeten helpen, als een soort 'dagboek' om mijn indrukken en ervaringen te verwerken, om van tijd tot tijd wat afstand te nemen van een realiteit waarin ik totaal opgezogen word, die me op sleeptouw neemt, waarin ik mezelf regelmatig voorbij loop.

Maar tegelijkertijd is het natuurlijk dé manier bij uitstek om mijn ervaringen (goede én slechte, hilarische én deprimerende) met jullie te delen. Voor mensen die niet het geluk, de tijd, de middelen, de drang, de kweetniewa hebben om eens tot hier af te zakken, kan deze blog met haar verhalen en beelden hopelijk een venster bieden op een werkelijkheid waarmee ze anders niet (gemakkelijk) in contact zouden komen. Voor mensen die ik hier wel mag verwelkomen, kan de blog al een idee geven van wat ze hier te zien en te horen zullen krijgen (jammer genoeg kan je via een blog geen geuren doorsturen :-)

Tenslotte hoop ik dat jullie als lezers zich niet geremd zullen voelen om te reageren, om misschien zelfs wat nieuwtjes te delen met mij. Kwestie van de uitwisseling toch in 2 richtingen te laten lopen.

Ik wilde als opwarmertje alvast enkele videobeelden van mijn landing in Lubumbashi Luano Airport posten. Maar het bestand is nog te groot, moet nog wat experimenteren met m'n camera en met Youtube.

vlnr Frère Louis, M. Guu, Patience, Maman Yvonne
 
Ik heb voor de rest geen beelden van mijn aankomst, maar weet dat ik hartelijk ontvangen ben door m'n vrienden van de ngo Kanyundu (zie foto hierboven genomen tijdens vorige ontmoeting), waar ik ook mee zal samenwerken de komende maanden. Frère Louis, de übersympathieke coördinator (een broeder uit Opglabbeek die er na 42 jaar in Katanga wel in geslaagd is om de verschillende lokale talen onder de knie te krijgen, maar wiens Frans nog steeds van zo'n slechte kwaliteit is dat ik om de haverklap dubbel plooi van het lachen) had voor een protocol gezorgd. In mensentaal betekent dit: iemand die voor mij alle formaliteiten afhandelde (paspoort, bagage,...) terwijl wij in de heerlijke Lushois zon konden genieten van mijn eerste Simba.

Volgende update in het weekend.
Met: saillante nieuwtjes en prikkelende beelden over mijn (t)huissituatie!
A ne pas rater!

3 opmerkingen:

  1. Tof dat je goe bent aangekomen! A bientot!
    Tine.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hopsa hopsa hey! guido is aangekomen, dus wij ontkurken hier de fles sampamper. En zullen dat -met lichte traan in de ooghoek- doen smaken.

    nog veel liefde van op de neybergh en tot gauw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hm, 32C en dat terwijl wij hier in Belgie een zondvloed te verwerken hebben gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen